Wojciech
Pawlik
Instytut Stosowanych
Nauk Społecznych
/ Uniwersytet Warszawski
Socjolog,
pracuje w Katedrze Socjologii Moralności i Aksjologii Ogólnej
|
|
Budowanie społeczeństwa obywatelskiego,
pobudzanie aktywności społecznej, innowacyjność form działania
społecznego, upodmiotowienie społeczeństwa - to dzisiaj nie tylko
wszechobecne "zaklęcia" politycznej nowomowy. To nie
tylko łatwa alchemia słów elegancko brzmiących w politycznie poprawnym
dyskursie o demokracji i Europie. To zarazem potwierdzenie cywilizacyjnej
konieczności.
Poza dyskursem bowiem i poza słowami istnieją twarde realia socjologiczne
i wyniki badań nieubłaganie rejestrujące fakt, że społeczeństwo
polskie odstaje (jeszcze) od tych standardów samoorganizacji społecznej
i aktywności obywatelskiej, które charakteryzują społeczeństwa
demokracji zachodnich.
Ażeby to zmienić, potrzeba nam dobrego prawa, funduszy, struktur
i instytucji, ale również, a może przede wszystkim, wpływania
na świadomość społeczną. Programy edukacyjne, publikacje, warsztaty
i szkolenia to najlepszy sposób na budowę kapitału społeczeństwa
obywatelskiego: wiedzy, kompetencji, zaufania i profesjonalizmu
tych, którzy staną się animatorami i liderami różnych społeczności
i środowisk. Bez ich umiejętności i bez zaangażowania wolontariuszy
trudno mówić o społeczeństwie obywatelskim.
Dlatego też warto upowszechniać wiedzę o wartościowych, zrealizowanych
już projektach, na których młodzież mogłaby się wzorować i z których
mogłaby się uczyć. Zadanie to w naturalny sposób spoczywa na nauczycielach,
szkole, instytucjach pozarządowych. Społeczeństwo obywatelskie
nie rodzi się samo, wymaga obywatelskiej edukacji. |
|
zobacz
również:
> twórczość
/Maja Parczewska i Janusz Byszewski/
> sieć /Małgorzata
Litwinowicz/
|
|
|