Aśka chodzi do gimnazjum.
Chciałaby zrealizować jakiś projekt w ramach Akcji 3. Co powinna
wiedzieć?
Jeśli chce wziąć udział w "Inicjatywach grupowych"
musi namówić jeszcze przynajmniej trzy osoby, żeby razem z nią
taki projekt realizowały i znaleźć organizację, która jej pomoże.
To może być: szkoła, biblioteka, organizacja pozarządowa, dom
kultury, urząd gminy, a nawet parafia. Koordynatorem projektu,
czyli kimś takim, kto odpowiada za całość projektu i reprezentuje
grupę, powinna być osoba, która ma skończone 18 lat. Jeżeli
jest to grupa młodzieży z mniejszymi możliwościami (to znaczy,
że na przykład, mieszka na wsi, pochodzi z rodziny ubogiej,
jest niepełnosprawna, zagrożona narkotykami lub bezrobociem)
to może otrzymać od 6.000 do 8.000 Euro. Jeśli nie reprezentuje
takiej grupy może otrzymać do 4.000 euro, chyba, że jej projekt
jest skierowany do takiej młodzieży, która ma mniejsze możliwości.
Ci, którzy chcieliby zrealizować
projekt w ramach "Współpracy w sieci" muszą znaleźć
podobną do nich grupę w innym kraju. Mogą szukać samodzielnie,
pojechać na seminarium kontaktowe organizowane przez Program
MŁODZIEŻ, czy używać portalu internetowego Eurodesk (www.eurodesk.pl)
i rozsyłać informację, że szukają takiej grupy. Projekt musi
być wspólnym przedsięwzięciem obu grup. Może dziać się równolegle
w obu krajach, mogą przyjeżdżać do siebie, ale nie muszą. Mogą
na przykład tworzyć wspólną gazetę przez internet.
Żeby móc realizować projekt w
ramach Kapitału Przyszłości trzeba najpierw wziąć udział w Wolontariacie
Europejskim Taka osoba musi mieć mniej niż 25 lat. To są indywidualne
projekty na przykład rozpoczęcia działalności gospodarczej albo
dokształcenia się. Taki projekt powinien mieć związek z tym,
co ktoś robił podczas wolontariatu. Mogą dostać na to do 5000
Euro.
Jak wygląda finansowanie projektów?
We wszystkich projektach potrzebny jest wkład własny. Nie jest
od określony procentowo, ale powinien wynieść mniej więcej 15%
całego budżetu. Nie musi być to być wkład finansowy czyli np.
może to być bezpłatne udostępnienie sal.
Czy coś zmieniło się w Akcji
3 po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej?
Teraz mogą być realizowane projekty z państwami takimi jak Rumunia,
Bułgaria czyli krajami wstępującymi do Unii. Ponieważ w Unii
Europejskiej znalazły się też Słowacja, Czechy, Litwa, Węgry,
Cypr - możemy także z nimi realizować projekty. Wcześniej projekty
mogliśmy realizować tylko z dawnymi krajami członkowskimi Unii
Europejskiej.
Zwiększyła się pula pieniędzy dla Akcji 3. W zeszłym roku w
ramach Akcji realizowanych było 109 projektów, a w tym roku
ponad 150. W Akcji 3 oprócz dotacji rozpoczęliśmy też prowadzenie
szkoleń, które pomogą realizować projekty.
Czego przede wszystkim oczekujecie
od projektów składanych do programu?
Jeżeli wiemy, że projekt odzwierciedla pasje młodych ludzi to
tematyka ma mniejsze znaczenie. Ważne są dla nas projekty przygotowane
przez młodzież z mniejszymi możliwościami, albo skierowane do
takiej młodzieży. Projekty muszą mieć wymiar europejski, to
znaczy, że musimy się zastanowić na ile to, co robimy to nie
jest rzeczy, która się dzieje tylko w naszym miasteczku, ale
dotyczy też naszych rówieśników w innych krajach. Projekty muszą
być kompletne. Jeśli nie na wszystkie pytania jest odpowiedź
we wniosku to projekt jest automatycznie odrzucany. Mniej niż
połowa projektów jest dofinansowana, więc konkurencja jest spora.
Na co warto zwrócić uwagę
wypełniając wniosek?
Najczęściej zdarzają się błędy w budżecie. Podstawowy błąd polega
na tym, że koszty nie równają się wpływom tzn. np. ubiegamy
się o 3000 Euro a nasze wydatki wykazane w budżecie są mniejsze
od tej kwoty. Czasami zdarzają się wyjątkowo wysokie koszty
wynagrodzeń. Nie powinny one przekraczać 20% całego budżetu
projektu. Wiele grup chce także kupować komputery, faxy, aparaty
cyfrowe. My generalnie nie finansujemy takich zakupów. W sytuacjach
wyjątkowych zgadzamy się, kiedy rzeczywiście taki sprzęt jest
niezbędny do realizacji projektu.
Co przesądza o sukcesie projektu?
Jeśli to są projekty młodych ludzi i ich pasje to są bardziej
zmotywowani. Udowadniają nie tylko innym, ale i sobie samym,
że mogą zrealizować projekt, pokonują swoje własne strachy.
Projekt sprawia, że młodzi uczą się nowych rzeczy, zdobywają
doświadczenie i nowe kontakty. Stają się bardziej otwarci, przeobrażają
się. Wcześniej trzeba było ich wyciągać, czerwienili się, później
nagle prostują się im sylwetki - stają się bardziej pewni siebie.
|