<< powrót na stronę główną  

 

[przedstawione działania zrealizowano w ramach Akcji 1 "Wymiana Młodzieży" Programu MŁODZIEŻ]
zobacz również:
> pierwsza podróż samolotem
> wywiad z Pawłem Aleksandrowiczem

1. "Pompeje Podlasia" to projekt grupy z Białostocczyzny, która, na wymianie z młodzieżą z Łotwy i Litwy, badała historię i rzemiosło ludów słowiańskich.

2. Stowarzyszenie "Motyka" współpracowało z grupami z Francji, Niemiec i Finlandii. Tematem wymiany były media: badanie sposobów komunikowania się i przekazywania wiadomości - od gestu i słowa po prasę i internet.

3. W Bośni i Hercegowinie zebrali się młodzi ludzie z różnych krajów europejskich, również Polski, by poprzez dialog, sztukę i wspólne spędzanie czasu zawiązać nić porozumienia między Bałkanami i krajami Unii Europejskiej.

4. Najpierw do Niemiec pojechała polska grupa, by przygotować wspólne przedstawienie. Potem Niemcy przyjechali do Łożnicy. Mieli określony cel: stworzyć płytę hip-hopową, napisać teksty i skomponować muzykę.

5. "Poszukiwanie Znaku" to projekt polsko-niemiecki. Poprzez pracę z ciałem, słowem, dźwiękiem i obrazem na warsztatach teatralnych i akrobatycznych uczestnicy szukali uniwersalnych, międzykulturowych znaków. Powstało przedstawienie.

6. Czy wiesz, jak wygląda obraz Bruegela "Zabawy dziecięce"? Młodzież z kilku krajów zaproszona przez grupę z Opola mogła mu się przyjrzeć. Pracując i dyskutując nad obrazem zastanawiali się nad fenomenem zabaw dziecięcych. Na koniec stworzyli spektakl inspirowany XVI-wiecznym obrazem.

7. Holenderska grupa przyjechała do Krakowa z innego powodu niż większość turystów. Holendrzy oglądali miasto pod kątem wpływu zanieczyszczeń na zabytki, a w parkach narodowych interesowała ich ochrona zanikających gatunków roślin. Wymiana "ekologiczna" zorganizowana była z młodzieżą z Żychlina.

8. "Dorożkarnia" z Warszawy zaprosiła młodzieżowe grupy filmowe z Europy. Kręcone w warszawskiej przestrzeni filmy pokazałyróżne spojrzenia Europejczyków na ten sam temat. Wspólna praca pozwoliła wymienić się doświadczeniami filmowymi.

9. "Muzyka, jakiej świat nie słyszał" zabrzmiała za sprawą młodych ludzi z Estonii, Grecji, Litwy i Polski. Wspólnie szukalisposobów oddania emocji. Odkryciami podzielili się z mieszkańcami Kętrzyna na koncercie ulicznym. Najważniejszymi instrumentami były bębny, których dźwięk przypomina bicie serca.

10. "Chcemy udowodnić, że o prawach człowieka można mówić ciekawie, bez nudziarstwa i moralizatorstwa" - przekonywali młodzi ludzie, którzy dla swoich rówieśników przygotowali materiały edukacyjne o człowieku w Europie i jego prawach. W wymianie uczestniczyło osiem krajów.

11. W Otmuchowie znajdowały się pozostałości starego cmentarza żydowskiego. Uczniowie zorganizowali projekt polsko-czesko-niemiecki, by uporządkować i odrestaurować zabytek. Praca stała się pretekstem do zgłębienia tematu kultury żydowskiej.

12. Dlaczego warto żeglować? Bo samo w sobie jest to fantastyczne - napisali pomysłodawcy wymiany "na wodzie". Na jeziorze Błędno okazało się, że żeglowanie to także świetny sposób na trening charakteru i szlifowanie języków w europejskim towarzystwie.

13. Stowarzyszenie "Makata" zaprosiło młodzież z kilku krajów na warsztaty dotyczące tradycji, historii i obrzędów dawnych kultur europejskich. Śladów tych kultur szukali w dzisiejszej Europie. W ten sposób przygotowali współczesną interpretację obrzędów Nocy Świętojańskiej. Do współpracy zaprosili polskich artystów.

14. Spędzić "Niedzielę u Kowalskiego" mógł każdy z uczestników wymiany z młodzieżą z Pomorza. Przez pokazanie sąsiadom, jak wygląda polska codzienność, przez zatrzymanie się nad historią, odwiedzenie takich miejsc jak Malbork i Gdańsk, młodzi ludzie starali się przełamać stereotypy dotyczące polsko-niemieckich stosunków.

15. Czym różni się krakowiak od tarantelli? O tym, że oba tańce warto znać i pamiętać, przekonali się uczniowie z Bochni i goszczący ich Sycylijczycy. Warsztaty: lingwistyczne, etnograficzne i kulturoznawcze odbyły się pod hasłem obrony własnego języka i regionalizmu we Wspólnocie Europejskiej.

16. Fabryki, kopalnie i stacje kolejowe stały się inspiracją do działań artystycznych. Młodzi Ślązacy zaprosili w okolice Katowic mieszkańców francuskiego okręgu przemysłowego, podobnego w swym charakterze do Śląska. Wspólnie odkrywali klimat miejsc pozornie pozbawionych uroku.

17. Nadrenia Północnej Westfalii to miejsce artystyczno-plastycznej wymiany Polski, Niemiec, Portugalii. Uczestnicy, pod okiem artystów, pracowali w drewnie, łupku, betonie i stali. Łączenie tych materiałów okazało się ciekawym eksperymentem i pretekstem do dyskusji nad kulturą współczesną.

18. W Krynicy Zdroju odbyło się spotkanie młodych ludzi. Organizowali wielogodzinne debaty, "kampanie wyborcze" i "wybory prezydenckie". Ich celem było propagowanie idei demokracji i zaproszenie do kulturalnej dyskusji politycznej.

19. "Spotkanie na kresach" to wymiana polskiej i litewskiej młodzieży z Domu Dziecka. Uczestnicy koncentrowali się na szukaniu wspólnych korzeni kulturowych.

20. Zastanawiasz się, jak Twój kraj widzą inni Europejczycy? Młodzi ludzie z Polski i Niemiec postanowili to sprawdzić. Materiałem porównawczym były filmy kręcone podczas kilkunastodniowej wymiany. Tak powstał projekt: "Mój kraj w odbiciach lustrzanych".

 


[przedstawione działania zrealizowano w ramach Akcji 2 "Wolontariat Europejski" Programu MŁODZIEŻ]
zobacz również:
> spaghetti o czwartej nad ranem
> wywiad z Bartoszem Mieleckim

21. Spielbus to mały busik wypchany po brzegi zabawkami, odwiedzający parki i place zabaw. Wolontariusz z Kielc jeździł Spielbusem po Salzburgu. Podczas rocznego wolontariatu organizował czas małym dzieciakom.

22. To, że można się doskonale bawić przy malowaniu ławek, sadzeniu krzewów i naprawianiu płotu, mógł przekonać się uczeń z Wrocławia na wakacyjnym wolontariacie w Wielkiej Brytanii. Młodzież z 15 krajów Europy odnowiła ośrodek dla dzieci z ubogich osiedli wielkich miast.

23. Młody chłopak z południa Polski pojechał do Stuttgartu. Liczyło się jego świeże spojrzenie na miasto i okolice. Współtworzył młodzieżowy przewodnik turystyczno-edukacyjny. Odwiedził mnóstwo miejsc i wybrał, jego zdaniem, najciekawsze.

24. Paestum - historyczna włoska miejscowość była celem podróży polskiej wolontariuszki, która pomagała przy konserwacji najstarszych zabytków oraz udzielała informacji w bibliotece archeologicznej. Był to bardzo autentyczny kontakt z historią.

25. Młody chłopak ze Śląska, wyjeżdżając na wolontariat w duńskim przedszkolu międzynarodowym, miał znikome pojęcie o kuchni. Za granicą podszkolił język, nauczył się pracy z maluchami i stał się mistrzem w przygotowywaniu śniadania dla najwybredniejszych przedszkolaków.

26. Dlaczego, by promować kulturę polską, Polka poleciała aż do Islandii? Dlatego, że o naszym kraju niewiele tam wiadomo. Młoda Wrocławianka prowadziła warsztaty o Polsce współczesnej w domach kultury. Sama uczyła się islandzkiego.

27. W arystokratycznej posiadłości Prureaux w Owernii wolontariusze z całej Europy spędzili kilka tygodni. Pomagali przy renowacji zamku i przystosowywali okolice do potrzeb międzynarodowego workcampu. Współpracowali z lokalną społecznością wiejską.

28. Młodzież z małych miejscowości Dolnego Śląska stworzyła we Francji wystawę sztuki współczesnej: glinianych i drewnianych rzeźb. Artyści posługiwali się nowatorskimi technikami pracy.

29. Na wybrzeżu Portugalii mieści się ośrodek dla dzieci, którym trudno zintegrować się z rówieśnikami i współpracować w grupie. Polscy studenci, poprzez zabawę, pokazywali im, że w grupie też można się odnaleźć. Wolontariusze sami byli zaskoczeni efektami pracy .

30. Polscy wolontariusze pojechali do Niemiec, by podzielić się swoją energią i radością życia z niewidomymi dziećmi.

31. Niemiecka telewizja postanowiła nadawać programy stworzone spontanicznie przez młodzież. Wolontariusze z różnych krajów opracowali program dla szpitalnej stacji telewizyjnej. To był szalony, oryginalny i mający wiele uroku projekt.

32. W Hiszpańskim miasteczku spotkali się wolontariusze, by wspólnie tworzyć międzynarodową stronę internetową, miejsce spotkań ludzi z całej Europy, forum dyskusyjne i galerię.

33. Promowanie zdrowego żywienia, zbieranie informacji o żywności modyfikowanej genetycznie, praca z rolnikami w ekologicznych gospodarstwach. Takie zajęcia mieli młodzi Europejczycy na wolontariacie w Holandii.

34. Grupa polskich aktorów-amatorów mogła sprawdzić się na deskach francuskiego teatru awangardowego. Dzieliła się z Francuzami swoim doświadczeniem i pasją. Wspólnie stworzyli teatralną opowieść o wielokulturowości.

35. Polscy uczniowie pojechali do Włoch, by działać w centrum pomocy dla starszych osób. Zakupy na włoskim targu, wizyta w maleńkiej pralni czy w teatrze były połączeniem pracy z przyjemnością.

36. W hiszpańskiej "Informacji Europejskiej" potrzebni byli wolontariusze. Polacy pośredniczyli między młodzieżą włoską, a europejskimi programami młodzieżowymi.

37. W Bawarii są szczególne warunki do uprawy roli i hodowli zwierząt. Przekonali się o tym wolontariusze, którzy pomagali w górskich gospodarstwach. Oferowali swój zapał, a w zamian za to sami dużo się nauczyli i nawiązali międzynarodowe przyjaźnie.

38. Włosi zorganizowali "Poszukiwania skarbu", seminaria i warsztaty na temat kultury, geografii i historii państw europejskich. Chodziło o zaangażowanie w projekt wielu krajów. Polscy wolontariusze też zabrali głos.

39. We francuskim centrum kulturalnym odbyły się warsztaty muzyczne, zajęcia ze śpiewu i koncerty. Polscy wolontariusze uczyli melodii z pieśni ludowych, które dla Francuzów były zupełną nowością.

40. Świetlica w małym, niemieckim miasteczku od początku miała mieć europejski charakter. Wolontariusze z różnych krajów stworzyli tam bardzo ciepłą atmosferę. Polacy serwowali specjały naszej kuchni i dzielili się wiedzą historyczną.

[przedstawione działania zrealizowano w ramach Akcji 3 "Inicjatywy Młodzieżowe" Programu MŁODZIEŻ]
zobacz również:
> capoeira to gra
> wywiad z Mileną Pośnik

41. "Związani z miejscem" gimnazjaliści z Sejn, młodzież polska i litewska, wraz z Ośrodkiem "Pogranicze" odkrywała na nowo swoje okolice. Jak? Spoglądając w przeszłość poprzez sztukę.

42. Uczniowie szkoły w Brójcach chcieli powrócić do bajek, książek i legend swojego regionu. Postanowili je zbierać, nagrać i czytać młodszym. Uczyć, jak je opowiadać.

43. Miłośnicy zabytkowych samochodów z Chocza szukali starych pojazdów i zajmowali się ich renowacją. Nawiązali współpracę z amatorami motoryzacji z innych krajów.

44. Młodzież z Suraża z pomocą rękodzielników i archeologów odbudowała osadę wczesnośredniowieczną, żeby organizować w niej warsztaty etnograficzne, historyczne i średniowieczne bitwy.

45. Młodzi ludzie z Miłoradza fotografowali mieszkańców, szukali starych zdjęć miejscowości - stworzyli album o codziennym życiu ludzi z gminy. Liczyła się autentyczność i antropologiczne spojrzenie.

46. Studenci historii sztuki przywrócili zapomniane dźwięki. Opisali, sfotografowali i przeprowadzili podstawowe prace konserwatorskie barokowych organów gdańskiej bazyliki. Na koniec zaprosili na koncert organowy.

47. Młodzi ludzie z Zabrza rozszyfrowali zagadki patronów ulic osiedlowych. Okazało się, że to wielcy astronomowie. Warto było wyjść przed dom, sprawdzić, czyje nazwiska wiszą na rogu uliczek, czegoś się o nich dowiedzieć i podzielić wiedzą z innymi, choćby tworząc prezentację multimedialną.

48. "Pokażemy bicie oleju, przędzenie wełny, pracę z pługiem". Teatr wiejski "Zgroza" i uczniowie podstawówki w Bełżycach postanowali za pomocą filmu i fotografii zatrzymać czas. Udało im się utrwalić zanikające obrzędy i zajęcia.

49. Młodzi z Bukowiny Tatrzańskiej uznali, że warto zabrać głos. Z pomocą młodzieży romskiej z Czarnej Góry powołali "Radę Młodych", by wziąć udział w dyskusji o sytuacji i przyszłości regionu oraz badać różnice kulturowe i religijne swoich okolic.

50. Aby nauczyć się "współpracować bez barier" klub internautów z Białego Boru stworzył z młodzieżą niemiecką i hiszpańską wielojęzyczną witrynę internetową. Szukali wspólnych tematów i najlepszych sposobów komunikacji.

51. Uczniowie z Zielonki i okolic próbowali podtrzymać lokalne tradycje w nowoczesny sposób. Stworzyli internetowe muzeum kultury i historii regionu. Eksponaty pożyczyli od mieszkańców, zachęcając ich do wspólnego działania.

52. Grupa przyjaciół z Zielonej Góry założyła "Uniwersytet uliczny" dla "swoich ziomali, ludzi bez perspektyw". Młodzi zachęcali do czytania książek, oglądania filmów. Dzielili się własnymi zainteresowaniami i czasem.

53. Po krzakach i bagnach z aparatem. Gimnazjaliści z Jaworzna prowadzili badania i obserwacje ornitologiczne. Połączyli je z pasją fotograficzną. Efekty pracy prezentowali na wystawie.

54. Studenci z Warszawy wspólnie z mieszkańcami bieszczadzkiej wsi zabrali się do odbudowy Domu Pracy Twórczej, "Chaty Socjologa" na Otrycie. Ma ona znowu pełnić społeczne i kulturalne funkcje i być niekomercyjnym schroniskiem turystycznym.

55. Młodzi artyści-amatorzy z Polski, Czech i Niemiec przenieśli wspólne inspiracje kulturą i filozofią buddyjską na grunt muzyczny. Zaprosili do współpracy profesjonalistów i nagrali płytę.

56. "Skok w przepaść czy łagodne przejście?" Licealiści ze Śląska nakręcili film pokazujący zmiany w ich mieście po wejściu do Unii Europejskiej. Zdjęcia poprzedzone były wywiadami, badaniami i obserwacjami.

57. Powtórka z geografii, geologii, historii i biologii... W Chęcińsko-Kieleckim Parku Krajobrazowym za sprawą młodzieży powstała ścieżka geologiczna. Trasa biegnie przez stare kamieniołomy i rezerwaty przyrody.

58. Czy istnieje miejsce, w którym mieści się wyobraźnia, pomysły, współpraca, sztuka i chęć podzielenia się tym wszystkim? Stał się nim Dom Kultury na kółkach. Objeżdżając bydgoskie podwórka magicznym barakowozem, młodzi ludzie prowadzili zajęcia dla dzieciaków.

59. Dzieci z Lipska i Warszawy sprawdziły, ile mogą się od siebie nauczyć. Wymiana wieś-miasto to był ich pomysł na nietypowe spędzenie czasu.

60. Wsiąść na rower z mapą, kompasem i licznikiem postanowili mieszkańcy małej wsi na Mazurach. Wyznaczyli ścieżki rowerowe i opisali je we własnym przewodniku.

[przedstawione działania zrealizowano w ramach Projektów Wymian i Staży Programu Leonardo da Vinci]
zobacz również:
> cukierki i informatyka
> wywiad z Beatą Przybyło

61. Spełniły się niektóre marzenia młodzieży szkół zawodowych z Katowic. Makijażystki miały praktyki w niemieckim teatrze, gdzie zetknęły się z prawdziwą sztuką makijażu. O polskich stażystkach wspominały nawet lokalne media w Görlitz.

62. Uczniowie z Wejherowa uczyli się, jak wspierać ekologię nowoczesną techniką. Podczas trwania projektu trafiali do wielkich niemieckich przedsiębiorstw, by obserwować elektrownie gazowe, wodne i słoneczne oraz dowiedzieć się, jak działają.

63. Na praktykach: skupienie i precyzja, przerwa na kawę; potem odkrywanie uroków miasta i czas spędzony z niemiecką młodzieżą. Tak, w skrócie, wyglądały dni uczniów ze szkoły elektronicznej z Lwówka Śląskiego na praktykach w firmie komputerowej w Lipsku.

64. Malowanie, sterowanie, wachta na mostku, manewry portowe, załadunki, nawigacja. Dookoła granatowe morze, w plecy wieje silny wiatr. Kadeci szkół morskich z Gdyni szkolili się z niemieckimi, holenderskimi i angielskimi partnerami.

65. W Belfaście ma powstać nowy teatr. Na roczne praktyki do biura architektonicznego wyjechała jedna z uczestniczek projektu realizowanego w ramach Programu Leonardo da Vinci. Pomogła zaprojektować gmach teatralny.

66. Uczniowie z Lęborka chcieli podnieść swoje kwalifikacje zawodowe w budownictwie. Pojechali na staż do Holandii szkolić się w praktyce i w teorii. Chcieli się wtopić w klimat miejsca i dojeżdżali do pracy wypożyczonymi rowerami - jak robi to wielu Holendrów.

67. Jak przywrócić blask używanym meblom albo antykom - uczyli się uczniowie z Opola, stażyści w holenderskich zakładach meblowych. To sposób na zachowanie oraz unowocześnienie tradycyjnego zawodu.

68. Czym francuska glina różni się od polskiej - mogli własnymi rękami zbadać uczniowie z Kościerzyny, którzy poznawali rzemiosło ceramiczne we francuskim Longchamp. Kształcili się w doskonale wyposażonych warsztatach.

69. Czy młodzi polscy piekarze przywieźli z Francji recepturę na słynne francuskie rogaliki i bułki z czekoladą? Na pewno podpatrzyli proces wypiekania bagietek. I nauczyli się wymawiać nazwy francuskich wyrobów z prawidłowym akcentem.

70. Uczniowie szkoły fryzjerskiej z Jeleniej Góry nie mogli narzekać na brak wrażeń estetycznych w czasie pobytu w Lipsku. Praktykowali w znanych zakładach fryzjerskich, ale awangardowe fryzury obserwowali także na ulicach. Nauczyli się strzyc nożem chińskim i nożyczkami na gorąco.

71. Zainteresowania muzyczne rozwijali uczniowie "Elektronika" z Białegostoku. Staż w firmie nagłaśniającej koncerty, wyjazdy w teren, ustawianie sceny i uczestniczenie w próbach stały się prawdziwą frajdą.

72. Absolwenci wyższych uczelni wyjeżdżali za granicę, by prowadzić badania albo zbierać materiały do publikacji. Na Bałkany trafili ludzie z reporterskim zacięciem, a na Wyspy Brytyjskie osoby interesujące się prawem.

73. Antropolodzy i socjologowie kultury pokazali młodym praktykantom z Polski, Niemiec i Danii nowatorskie programy animacji kultury. Stażyści poznali metodę "uczenia przez działanie".

74. Strach przed nieznanym i śmiech z nieporozumień językowych. Praktyki we włoskiej firmie architektonicznej: Te trzy miesiące dały nam dużo. Na koniec szef nie chciał nas puścić do Polski i zaproponował pracę - wspominali uczestnicy projektu.

75. Młodzi Włosi chcieli namawiać europejskie szkoły do łączenia teorii z praktyką i nauki z pracą. Włoski Instytut Kształcenia zaprosił do współpracy Polaków, Anglików i Hiszpanów. Powstały materiały edukacyjne w kilku językach.

76. Praca w nowych warunkach była zaskakująca i ciekawa - opowiadali uczestnicy tego programu. Do Wrocławia przyjechali stażyści z Holandii i Czech. Poszerzali wiadomości o technikach rolniczych i hodowlanych.

77. Promowanie równości szans w dostępie do kształcenia zawodowego było celem międzynarodowego projektu "Kobieta aktywna". Praktykanci z Gdańska pomagali szkolić kobiety, tak by lepiej radziły sobie na rynku pracy.

78. Rzemieślnicy z Mazowsza, Kurpiów i Podlasia spotkali się z rzemieślnikami z Frankfurtu nad Odrą, by znaleźć sposób na promowanie i rozwijanie swoich profesji. Mieli szansę sprawdzić się w rzeczach zupełnie dla nich nowych, jak reklama i sztuki plastyczne.

79. Uczestnicy europejskiego projektu chcieli nauczać wykorzystywania funduszy dla rolników i pomagać im w wypełnianiu dokumentów. Doświadczeniami zdobytymi za granicą dzielili się także pisząc do prasy lokalnej.

80. Polscy studenci wyjechali na praktyki do niemieckiego biura, by nauczyć się języka biznesowego i ekonomicznego. Nie spodziewali się, że zdobyty tam certyfikat pomoże im znaleźć pracę w Polsce.

[przedstawione działania zrealizowano w ramach programu Socrates Comenius 1 - Projekty językowe, szkolne i rozwoju szkół]
zobacz również:
> zobaczyć Mont Blanc
> wywiad z Michałem Waszczukiem


81. Młodzież z trzech miejscowości europejskich: szwedzkiej, niemieckiej i polskiej zorganizowała wymianę socjologiczno-antropologiczną. Porównywali sposoby spędzania wolnego czasu w swoich państwach. Narzędziem były ankiety i wywiady.

82. Na wymianie w Wielogłowach Niemcy, Polacy i Finowie za pomocą fotografii starali się odkryć, kim jest Europejczyk i co znaczy nim być.

83. Uczniowie z państw europejskich wciągnęli do swojego projektu nauczycieli i znanych architektów. Tematem wymiany było miejsce domu rodzinnego w różnych kulturach. Uczestników interesowało, jak zmieniał się dom, jego wygląd i rola społeczna.

84. We wszystkich krajach Unii Europejskiej czyta się szkolne lektury. Ale czy Hiszpanie z Malagi czytali "Obcego" Alberta Camus? Albo czy Francuzi z Limoges znają "Quo vadis" Sienkiewicza, a Polacy z Chorzowa "Krwawe gody" Federica Garcia Lorki? Teraz już tak! Do tego niezwykle dogłębnie...

85. Młodzi ludzie z Włoch, Anglii i Polski przepytali trzy pokolenia w swoich miejscowościach o to, co jest najważniejsze w ich życiu.

86. Uczestnicy projektu realizowanego w Strasburgu, Zielonej Górze, Neustadt i Salonikach analizowali listy wojenne i legendy. Wszystko po to, żeby lepiej zrozumieć obcą kulturę.

87. Sto osiemdziesiąt osób z Rybnika przeprowadziło ankiety wśród swoich rówieśników. Pytali o rodzinę i jej status społeczny, wykształcenie i religię. Akcja miała przybliżyć zasady rządzące rynkiem pracy.

88. Młodzież z Troyes i Zielonki uczyniła tematem wymiany muzykę. Wybrali Chopina. Wspólnie słuchali jego kompozycji i odkryli, że muzyka może być uniwersalnym sposobem komunikacji.

89. Młodzi obserwowali ptaki, tropili bobry, zbierali wspomnienia o wojnie w rodzinnych miejscowościach, badali różnorodność religijną. Uczyli się wikliniarstwa, garncarstwa, rzeźby i malowania na szkle, wspólnie gotowali. To wszystko odbyło się w Platerowie.

90. Jak smakuje lasagne, tarta albo polski żurek, sprawdzali uczniowie ośrodka dla dzieci słabowidzących i niewidomych wraz z rówieśnikami z innych krajów. W trakcie wymiany powstała książka kucharska.

91. Francuskie i polskie nastolatki na tropie wspólnej historii. Taki projekt zrealizowano w Pustkowie, gdzie powstały szczegółowe biografie sławnych Polaków mieszkających we Francji i Francuzów przebywających w Polsce.

92. Jak pracować z młodzieżą upośledzoną umysłowo w szkole powszechnej, opowiadali nauczyciele litewscy swoim kolegom z Polski i Francji. W trakcie dyskusji powstał paszport kompetencji.

93. W polskim i niemieckim technikum powstały wynalazki młodych ludzi: "Relaksator" - urządzenie, które podnosi odporność na stres, inteligentna lampka nocna dla dzieci czy "strach na krety". Jeden z pomysłów został opatentowany!

94. W wyniku współpracy młodzieży z Belgii, Niemiec, Włoch, Grecji i Polski powstała antologia wierszy, która przybliża poezję tych krajów. Obok oryginalnej wersji wiersza znajdowało się jego tłumaczenie na język angielski, autorstwa uczniów.

95. Wymyślili swoją własną grę zespołową, którą wypróbowali podczas dwóch meczów towarzyskich. Oprócz tego młodzież z Sochaczewa i Niemiec rozegrała turnieje w bardziej tradycyjnych dziedzinach sportu.

96. Każda narodowość ubiera się inaczej, mimo że na całym świecie panują te same trendy. Uczniowie z trzech krajów postanowili połączyć różne style mody i razem stworzyć niepowtarzalną kolekcję, zaprojektowaną przez młodych i dla młodych!

97. Młodzież z tarnowskiego liceum postanowiła zbadać różne grupy zawodowe i porównać wyniki z innymi krajami. Przedstawicieli 34 zawodów pytali, na czym polega ich praca.

98. Historia w jej lokalnym wymiarze. Młodzi ludzie zebrali wszystkie legendy, wierzenia, zwyczaje, aby porównać lokalne tradycje w czterech europejskich państwach i znaleźć wspólne korzenie.

99. Jakie żarty krążą o Polakach w Bułgarii, a o Hiszpanach we Włoszech? Najlepiej prześledzić dowcipy, zebrać je razem i wydać w formie ilustrowanej książeczki. A potem? Śmiać się wspólnie z narodowych przywar...

100. Uczniowie z Żor nie nudzą się już na lekcjach! Ich nauczyciele wzięli udział w międzynarodowym projekcie praktycznej retoryki... Jest też druga strona medalu. Uczniów trudniej teraz "przegadać", gdyż brali udział w tym samym projekcie :)

 

 

 


> Copyright 2004 - Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę"

webmaster: Krzysztof Pacholak