Kto może wziąć udział w wymianie
lub stażu zagranicznym z Programu Leonardo da Vinci?
To program dla uczniów szkół, w których kształtuje się umiejętności
zawodowe, czyli głównie ponadgimnazjalnych. Innych ograniczeń
właściwie nie ma.
Dlaczego warto wziąć udział
w takim zagranicznym projekcie?
Taki program daje możliwość zobaczenia, jak żyją i pracują ludzie
w innych krajach. Pozwala zdobyć doświadczenie zawodowe. Często
jest to pierwsza podróż samolotem, czy, w ogóle, pierwszy zagraniczny
wyjazd młodych osób.
Co, krok po kroku, powinni
zrobić uczniowie, którzy chcą wyjechać?
Najpierw zmobilizować kogoś ze szkoły - dyrektora albo nauczyciela
gotowego im pomóc - to szkoła występuje z projektem. Chodzi
o znalezienie promotora, dzięki któremu organizujemy wymianę
lub staż.
A kto jeszcze może być takim
promotorem?
Może być to każda instytucja mająca osobowość prawną, a więc
oprócz szkoły, uczelni, czy organizacji pozarządowe, j także
firma i przedsiębiorstwo, które, na przykład, chce zapewnić
swoim pracownikom kształcenie zawodowe. Następnie szkoła (lub
inna instytucja występująca z wnioskiem) powinna dokładnie zapoznać
się z przewodnikami i zasadami konkursu Programu Leonardo da
Vinci. Oczywiście trzeba pamiętać o nawiązaniu kontaktu z partnerem
wymiany.
Gdzie szukać partnera?
Warto rozejrzeć się w okolicy. Czy jakaś zaprzyjaźniona szkoła
nie uczestniczy w zagranicznym projekcie? Czy własna szkoła
nie brała udziału w innym europejskim programie, na przykład
w Socratesie? Czy miasto albo region nie prowadzi współpracy
międzynarodowej? W Programie Leonardo da Vinci istnieje też
baza partnerów i możliwość wyszukania odpowiedniego dla nas.
Czy Polacy mogliby wyjechać,
powiedzmy, do Turcji?
Tak, wystarczy, że jeden z krajów uczestniczących w projekcie
będzie z Unii Europejskiej. Możemy realizować ciekawe pomysły
z rozmaitymi krajami europejskimi.
I co dalej?
Dalej trzeba stworzyć zespół do wymyślania i pisania wniosku
i...porządnie zabrać się do pisania.
Co najbardziej bierze się
pod uwagę przy rozpatrywaniu wniosków?
Liczy się zarówno pomysł, jak rzetelność i szczegółowość opisu.
Po ocenie formalnej następuje zawsze ocena jakościowa - wszystko
zostaje przeanalizowane. Ważne, by wyraźnie zaznaczyć cele naszych
działań i przekonać ekspertów, że z projektu będą konkretne
korzyści.
A co z wkładem własnym?
W kilku ostatnich konkursach wkład własny nie jest konieczny.
Szkoła, pisząc projekt, może założyć, że 100% kosztów wyjazdu
pokryje fundusz Programu.
Co zmieniło się w programie
Leonardo da Vinci po wejściu Polski do Unii Europejskiej?
Budżet programu wzrósł trzykrotnie! I, choć już nie tak znacząco,
ale w dalszym ciągu rośnie. Z każdym konkursem.
Wiele osób narzeka na biurokrację
przy pisaniu wniosków. Jak sobie z tym poradzić?
Z wnioskami poradziło sobie już 15 tysięcy osób! Muszą poradzić
sobie inni..
|